18 آگوست

مگس پران

مگس پران چشم : ممکن است برای شما نیز این مشکل پیش آمده باشد که در حین نگاه کردن به یک تصویر صاف مانند یک کاغذ ذرات و غبار های کوچکی را در حال حرکت ببینید در این مواقع این غبار و ذرات با پلک زدن از بین نمی روند ، ذرات و غبارها در حال حرکت هستند اما شما قادر به تعقیب آن ها با چشم نیستید زیرا آن ها در خلاف حرکت چشم در حرکت هستند ، در اصطلاح پزشکی به این عارضه مگس پران می گویند.

در علم پزشکی ، مگس پران را ناشی از تیرگی های زجاجیه می دانند که خود را به صورت سایه ای تیره بر روی شبکیه چشم نشان می دهد ؛ وجود این سایه های تیره می تواند به علت خونریزی داخلی چشم ، اجتماع سلول های التهابی در زجاجیه چشم ، چسبندگی یا ضخیم شدن رشته های زجاجیه چشم و غیره باشد.

مگس پران چشم

چه افرادی در خطر ابتلا به بیماری مگس پران می باشند ؟

1. افرادی که سن آن ها بیش از 60 سال می باشد.
  2. کسانی که دچار نزدیک بینی هستند.
  3. افرادی که سابقه جراحی آب مروارید داشته اند.
  4. اشخاصی که دیابت دارند.

افزایش سن ، باعث ضخیم شدن رشته های موجود در زجاجیه چشم می شود ؛ به همین علت با افزایش سن شیوع این بیماری افزایش می یابد.

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت می باشند ، احتمال خونریزی چشم در آن ها وجود دارد بنابراین احتمال رخ دادن مگس پران در آن ها بسیار زیاد می باشد.

آیا عارضه مگس پران خطرناک است ؟

مگس پران ، به تنهایی خطرناک  نیست ؛ زیرا افراد بسیاری وجود دارند که سال ها مبتلا به مگس پران بوده اند اما این عارضه باعث بروز مشکلاتی از قبیل مشکل بینایی برای آن ها نشده است اما ممکن است این عارضه ناشی از مشکلات جدی چشم باشد یا با پیشرفت ، باعث به وجود آمدن  مشکلات جدی بینایی در فرد شود ؛ بنابراین اگر علائم آن را در خود حس می کنید حتما به متخصص چشم مراجعه کنید.

مگس پران چشم

هنگامی که بیمار به منظور ابتلا به مگس پران ، به متخصص چشم مراجعه می کند ؛ پزشک به وسیله قطره و لنزهای مخصوص ، شبکیه و زجاجیه چشم را معاینه می کند ؛ در صورتی که شبکیه سالم باشد مگس پران باعث بروز مشکلی در بیمار نمی شود و موقتی است و به تدریج با مرور زمان از بین می رود ؛ در برخی از مواقع مگس پران سال ها در بیمار مشاهده می شود اما خطرناک نیست و بیمار نیز به آن عادت کرده است ، در این مواقع مگس پران نیاز به درمان ندارد اما در صورت آسیب دیدن شبکیه بیمار باید سریعا جهت درمان اقدام کند.

افراد در صورت مشاهده علائم زیر باید سریعا به متخصص جراحی شبکیه مراجعه کنند :

• مگس پران به طور اتفاقی در فرد ظاهر شده باشد.
  • زمانی که مگس پران بزرگ شده است یا شما تغییری در آن حس کره اید.
  • مشاهده مگس پران به همراه کاهش دید.
  • مشاهده مگـس پران و احساس وجود پرده در جلوی چشم.